Via Laietana, 58 08003 Barcelona
Responsable
Sra. Iolanda Pineda Balló
Càrrec
presidenta
Observacions
El registre general de documents de la GAIP és a la Via Laietana, 58, 08003 Barcelona
Funcions
La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública (GAIP) exerceix les seves funcions amb plena independència orgànica i funcional, i sense submissió a instruccions jeràrquiques de cap mena.
La Comissió vetlla pel compliment i les garanties del dret d'accés a la informació pública mitjançant la mediació i la resolució de les reclamacions i l'assessorament, la formulació de propostes, la formació, la difusió i la recerca sobre totes aquelles qüestions que afecten el compliment i les garanties de l'accés a la informació pública.
La Comissió de Garantia exerceix les funcions següents:
Mediar en els conflictes entre les persones i els subjectes inclosos dins l'article 3 del Decret 111/2017 relacionats amb el dret d'accés a la informació pública.
Resoldre les reclamacions contra les resolucions expresses o presumptes i les comunicacions que substitueixin les resolucions en matèria d'accés a la informació pública.
Supervisar el compliment de la legislació vigent en matèria d'accés a la informació pública, sens perjudici de la competència per a avaluar el compliment de la Llei atribuïda al Síndic de Greuges.
Establir criteris per garantir una aplicació homogènia de la legislació relativa a l'accés a la informació, sens perjudici de l'adopció de les mesures de coordinació amb l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades i la Comissió Nacional d'Accés, Avaluació i Tria Documental.
Proposar recomanacions i formular suggeriments per facilitar el compliment del dret d'accés a la informació pública a partir de les reclamacions que hagi tramitat.
Emetre informes en relació amb els conflictes d'atribucions que es puguin suscitar en relació amb els responsables de les infraccions tipificades per la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.
Elaborar estudis i anàlisis per a millorar el coneixement de l'aplicació de la legislació vigent en matèria d'accés a la informació a partir de les reclamacions que hagin estat tramitades per la Comissió.
Emetre informe sobre els projectes normatius que elaborin les administracions públiques catalanes que regulin de forma directa el dret d'accés a la informació pública o que, a criteri de l'òrgan impulsor de la norma, puguin tenir-hi una incidència rellevant.
Atendre les consultes que, amb caràcter facultatiu i no vinculant, puguin formular els subjectes esmentats a l'article 3 del Decret 111/2017 sobre la transparència i el compliment i les garanties del dret d'accés a la informació pública. No poden ésser objecte de consulta les qüestions relatives a assumptes la resolució dels quals pugui ésser objecte de reclamació davant la Comissió.
Impulsar accions de difusió sobre l'accés a la informació i el sistema de garanties del dret d'accés a la informació, per assegurar-ne el compliment.
Promoure accions de formació, divulgació i sensibilització, per mitjà de l'Escola d'Administració Pública de Catalunya o altres institucions formatives, adreçades als càrrecs i al personal al servei de les administracions públiques i als altres subjectes inclosos a l'article 3 del Decret 111/2017, així com a les persones que tenen dret d'accedir a la informació pública, sobre el compliment i les garanties del dret d'accés a la informació pública.
Orientar els subjectes amb obligacions de publicitat activa, a partir de les reclamacions que tramiti, sobre les informacions sol·licitades amb més freqüència per via de l'exercici del dret d'accés a la informació pública.
La Comissió exerceix les funcions recollides en l'apartat anterior sens perjudici de les que tenen atribuïdes les administracions públiques catalanes i els altres subjectes inclosos en el seu àmbit d'actuació, el Síndic de Greuges i l'Oficina Antifrau de Catalunya.
La Comissió ha d'impulsar els mecanismes necessaris per garantir l'adequada col·laboració d'acord amb el que preveu el capítol VIII del Decret 111/2017.
Normativa
- DECRET 59/2023, de 23 de març, de nomenament dels membres de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 8882)
- RESOLUCIÓ 628/XIV del Parlament de Catalunya, per la qual es designen els membres de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 8876)
- DECRET 289/2022, de 2 de novembre, de reestructuració del Departament de la Presidència.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 8785)
- DECRET 99/2022, de 17 de maig, de reestructuració del Departament d'Acció Exterior i Govern Obert.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 8671)
- DECRET 111/2017, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 7416)
- DECRET 102/2015, d'11 de juny, de nomenament dels membres de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública designats pel Parlament de Catalunya.. Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 6892)
- LLEI 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern. (articles 39 i següents). Obre en una nova finestra. (DOGC núm. 6780)
Composició
La Comissió és integrada per un mínim de tres i un màxim de cinc membres. Correspon al Parlament la determinació del nombre de membres així com la seva designació.
Els membres de la Comissió han de ser juristes especialistes en dret públic i tècnics en matèria d'arxius o gestió documental, elegits entre experts de competència i prestigi reconeguts i amb més de deu anys d'experiència professional.
La composició de la Comissió ha de procurar garantir la paritat de gènere.
El procediment de designació dels membres de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública és el que estableixen la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i el Reglament del Parlament de Catalunya.
Les designacions dels membres de la Comissió s'han de publicar en el Butlletí Oficial del Parlament de Catalunya i en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.